Selecteer een pagina

Leren loslaten, hoe doe je dat?

‘Laat het los’ is een veel gehoorde zin. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Het klinkt altijd zo eenvoudig maar dat is het in het dagelijks leven lang niet altijd.

Vasthouden aan het bekende geeft vaak een veilig gevoel. Controle geeft zekerheid en veranderingen kunnen best spannend zijn. Het willen controleren is iets wat veel energie en kracht van je vraagt. Het heeft ook iets dwingends. Je kunt er zelfs onrustig en vermoeid van worden. Daarom is het vaak verspilde energie die je uiteindelijk het tegenovergestelde oplevert.

Loslaten is een activiteit die je niet even doet. Het is niet iets wat je bewust kunt doen. Je merkt het pas later als het al is gebeurd. Het loslaten van moeilijke dingen in je leven vraagt van jou: acceptatie, relativeren, toestaan, omarmen van de realiteit en het er laten zijn. Het is een proces wat tijd en geduld van je vraagt. Maar je kan het zeker leren.

Probeer je eens mee te laten voeren met de stroom in plaats van dat je er tegenin zwemt. Je mag iets moeilijk vinden, er mag iets niet lukken, er mag iets tegenzitten. Daarom vraagt het van jou mildheid, zachtheid en waarnemen en voelen zonder oordeel. Je zult echt merken dat het je veel gaat opleveren. Je gaat je kalmer en rustiger voelen en uiteindelijk zul je ervaren dat je leven er zelfs eenvoudiger van gaat worden. Er ontstaat ruimte en deze energie is zoveel positiever. Geloof me!

 

Tips om te leren loslaten:  

1. Ga eens mindful wandelen waarbij je met volledige aandacht aanwezig bent in de natuur. Voel je gedachten opkomen of lichamelijke of geestelijke ongemakken, laat deze er zijn. Neem ze waar zonder oordeel en observeer wat er in jouw lichaam gebeurt. Daarna ga je weer met aandacht terug naar de natuur. Voel je voetstappen en laat je zintuigen genieten van wat er is.

2. Ga lekker liggen of rechtop zitten en observeer het ‘nare’ gevoel dat je ervaart. Je hoeft het ‘nare’ gevoel niet te veranderen. Accepteer dat dit gevoel er is en op dit moment jouw aandacht vraagt. Ontspan je lichaam, laat dit gevoel toe en adem rustig in en uit. Neem de tijd en focus je op je ademhaling. Je zult merken dat het ‘nare’ gevoel haar kracht wat gaat verliezen. Je gaat je rustiger voelen. Dit kun je eventueel ondersteunen met een geleide meditatie.

3. Trek je niet wat aan van anderen. Leef naar je eigen waarden. Schrijf ze op en voel waarom deze waarden zo belangrijk voor je zijn. Zolang jij weet en voelt dat jij leeft naar je waarden ga je je steeds minder zorgen maken over wat anderen van je vinden. Je leert dichter bij jezelf te blijven. Dit geeft rust en vertrouwen.

4. Wees mild naar jezelf en sta toe dat je fouten mag maken. Fouten zijn menselijk en probeer er met een knipoog naar te kijken. Oefen ook eens met mildheid als je fouten hebt gemaakt. Je intentie was toch goed?

5. Laat je verwachtingen naar anderen los. Verwachtingen leveren meestal problemen op. Wees goed voor jezelf en voor je medemens. Puur omdat jij dit wilt maar niet omdat je iets terug verwacht van de ander. Dat voorkomt een hoop frustraties.

 Vind jij loslaten moeilijk en wil je dit graag leren dan ben je van harte welkom in mijn Praktijk voor bewust-ZIJN.